onsdag 9 december 2009

Skapa NFS share

Nästa steg blir att dela ut poolen via NFS. NFS servern är inte aktiverad som standard i EON.

Starta NFS servern så här:

Steg 1:
Ange följande kommandon in en terminal:
cd /var/svc/manifest/network
svccfg -v import rpc/bind.xml
svccfg -v import nfs/status.xml
svccfg -v import nfs/nlockmgr.xml
svccfg -v import nfs/server.xml



Steg 2:
svcadm enable rpc/bind
svcadm enable nfs/status
svcadm enable nfs/nlockmgr
svcadm enable nfs/server


Nu är NFS servern igång. För att spara ändringarna så att de överlever en omstart behöver vi uppdatera usb minnet med kommandot:
updimg.sh

Nästa steg blir att konfigurera poolen så att det blir utdelad. Det gör man igenom att sätta egenskapen(property) sharenfs på zfs filsystemet.
Kommandot ser ut så här:
zfs set sharenfs="mount-options" pool-name

Min pool heter "protector", så kommandot blir för mig:
zfs set sharenfs=rw,nosuid protector

Läs mer om sharenfs här

Nu är /protector utdelad.

Jag vill att alla ska ha fullständiga rättigheter /protector , så jag körde följande kommando:
chmod -R 777 /protector 
 
På min Ubuntu burk kan jag nu montera utdelningen igenom att lägga till följande rad i
/etc/fstab
 
192.168.xxx.xxx:/protector /media/protector nfs defaults 0 0


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar