tisdag 8 december 2009

Installera operativsystemet (EOS)

Som jag nämnt tidigare har jag tänkt att använda ZFS som filsystem och köra diskarna i RAIDZ.

Utbudet av OS begränsas då lite. ZFS kommer från SUN(c) och finns i t.ex OpenSolaris, som jag har tänkt att köra. ZFS finns också i andra os, t.ex FreeBSD. Men inte till Linux pga inkompatibel licens. Det tycker jag är lite synd eftersom jag kör Ubuntu som OS annars och kan orientera mig ganska bra i det. Man ska visst kunna köra ZFS via FUSE i Linux. Men både FreeBSD och Linux/FUSE implementationen av ZFS känns inte inte riktigt mogen än. Iaf den känslan som jag fick efter massa gogglande.

Valet av OS landade på EON som är en slimmad variant av OpenSolaris. Man bootar t.ex från ett usbminne och så kan man använda alla diskarna i datorn som lagring. Inget utrymme krävs för OSet.


Så här gjorde jag installationen:
  1. Laddade ner EON 64-bit x86 CIFS ISO image version 0.59.5 based on snv_125 och brände ut .iso filen på en CD som jag bootade ifrån.
  2. Loggade in som användare root  och lösenord eonsolaris.
  3. Anslöt usbminnet och skrev install.sh
  4. Valde usbminnet, i mitt fall val 1. EOS:~#install.sh
    This process installs EON ZFS Storage to a destination listed below:
    [1] c0t0d0 (1920MB)
    [2] c1d0 (476913MB)
    [3] c2d0 (Unknown MB)
    [4] c3d0 (Unknown MB)
    [5] c4d0 (Unknown MB)
    Enter destination choice[?]: 1


    Därefter bootade jag om datorn med usbminnet i och utan cdskivan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar