tisdag 8 december 2009

Skapa RAIDZ pool

Nu när OSet är på plats så är det dags att skapa en RAIDZ pool. En RAIDZ pool är ungefär samma sak som en RAID5 Array. Skillnaden är att RAIDZ är helt baserad på mjukvara och integrerat med filsystemet (ZFS). Bland fördelarna är att man inte är beroende av någon specifik hårdvara. Går t.ex ens RAID5 kort sönder efter några år så är risken stor att det inte längre finns något sådant kort att köpa. (Man är då ganska kokt.)

Skapa en RAIDZ pool så här:
  1. Först tar vi reda på vad hårddiskarna i systemet heter. Det gör vi enklast genom att skriva "format" och sen trycka ctrl+C , alternativt "echo | format", i en terminal.
  2. ~#format
    Searching for disks...done


    AVAILABLE DISK SELECTIONS:
    0. c1d0
    /pci@0,0/pci-ide@6/ide@0/cmdk@0,0
    1. c2d0
    /pci@0,0/pci-ide@8/ide@0/cmdk@0,0
    2. c3d0
    /pci@0,0/pci-ide@8/ide@1/cmdk@0,0
    3. c4d0
    /pci@0,0/pci-ide@8,1/ide@0/cmdk@0,0
    Specify disk (enter its number): ^C
  3. Här ser vi att jag har 4st diskar, men det är bara 3st som jag tänkt att använda i RAIDZ. Nu när vi vet identiteten på diskarna kan vi skapa en RAIDZ pool. RAIDZ poolen skapas med kommandot: zpool create poolNamn raidz  disk1 disk2 ... diskN  . I mitt fall skrev jag zpool create protector raidz c2d0 c3d0 c4d0
  4. Poolen är nu skapad och monteras som /protector i filsystemet.
  5. Kör kommandot zpool list för att lista alla pooler. 
~#zpool list
NAME SIZE USED AVAIL CAP HEALTH ALTROOT
protector 2.72T 161G 2.56T 5% ONLINE -



Jag fick problem med att poolen inte monterade automatiskt efter omstart. Det löste jag genom att köra "zpool import -a" vid uppstart. Jag vet inte om det är rätt metod. Men vill du använda samma lösning så gör så här:
  1. Editera filen "/mnt/eon0/.exec" och ta bort kommentartecknet(#) framför "/usr/sbin/zpool import -a". I min fil är det rad 9.



1 kommentar:

  1. Perfekt! Det här är precis den info jag efersökt. Keep up the good work!

    SvaraRadera